Współczesne systemy bezpieczeństwa kierowcy, pasażerów i pieszych

Tematyka bezpieczeństwa w ruchu drogowym jest dla mnie szczególnie ważna. Sam doświadczyłem wypadku samochodowego, podczas którego poważnie ucierpiałem. Dlatego właśnie przyglądam się zmianom w systemach chorniących bezpieczeństwo kierowcy i pieszego z taką uwagą.

Co nas chroni przed kolizją i wypadkami? Oto najważniejsze starcze nieco i nowsze, inteligentne systemy, które pozwalają nam czuć się bardziej komfortowo i bezpiecznie na drogach.Osobiście uważam że podczas wybierania nowego lub używanego auta powinniśmy szczególnie zwracać uwagę na systemy bezpieczeństwa w autach. Systemy te mogą uratować nas przed wypadkiem.

Jakie mamy systemy bezpieczeńtwa i co o nich wiemy?

System ABS (Anti-Lock Braking System)

Jak sama nazwa wskazuje, to system zapobiegający blokowaniu się kół samochodu podczas hamowania. W uproszczeniu: mierzy on prędkość każdego z kół, a na jej podstawie dozuje odpowiednio ciśnienie układu hydraulicznego dla każdego z obwodów. W efekcie daje możliwość skręcania podczas hamowania.

Pamiętamy, że przy awaryjnym hamowaniu z ABS-em musisz wciskać pedał hamulca do samego końca.

System BAS(Brake Assist System)

Wiele osób używa za mało siły w trakcie awaryjnego hamowania układu z ABS-em. W takiej sytuacji z pomocą przychodzi BAS (Brake Assist System) – potocznie zwany asystentem hamowania. Posiada on czujnik mierzący szybkość wciskania pedału hamulca. Pozwala to wyczuć sytuację awaryjną i wspomóc hamowanie poprzez zwiększenie ciśnienia w układzie hydraulicznym.

Dzięki temu możemy w pełni korzystać z zalet ABS-u

System EBD (Electronic Brakeforce Distribution)

Z systemami ABS i BAS powiązany jest EBD, którego funkcjonowanie polega na dystrybucji siły hamowania pomiędzy poszczególnymi kołami. W efekcie zapewnia krótsze i stabilniejsze hamowanie.

System jest w standardowym wyposażeniu wielu samochodów (wraz z ABS).

System automatycznego hamowania

W niektórych pojazdach oferowany jest system automatycznego hamowania. Działanie układu opiera się na współpracy ESP z czujnikiem radarowym i kamerą obserwującą drogę przed samochodem. Działa on do prędkości ok. 30 km/h. Za pomocą radarów wyczuwa przeszkodę.

Gdy kierowca nie reaguje, układ samoczynnie uruchamia hamulce.

Systemy czuwające nad ruszaniem

Dostępne są również systemy czuwające nad ruszaniem. Pierwszy z nich to system kontroli trakcji przy ruszaniu. W zależności od producenta i wersji, układ przyhamowuje koło/a tracące przyczepność lub zmniejsza obroty silnika (często wykonuje jednocześnie obie czynności). Drugi kontroluje ruszanie na wzniesieniach, służy bardziej naszej wygodzie niż bezpieczeństwu.

Nie pozwala on pojazdowi stoczyć się do tyłu podczas ruszania (puszczania sprzęgła) na pochyłej nawierzchni.

Asystent utrzymywania właściwego pasa ruchu

Rozwiązanie, które może korygować tor jazdy, gdy auto przekracza białą linię (granicę danego pasa ruchu). Dzięki umieszczonej z przodu pojazdu kamerze system monitoruje drogę przed autem i rozpoznaje, gdy twój samochód zbliża się do oznaczeń pasa przy wyłączonym kierunkowskazie.

W sytuacji wykrycia niezamierzonego zjechania z pasa ruchu, system ostrzega kierowcę poprzez wywołanie drgań na kierownicy.

System wykrywania samochodów w martwym polu lusterka

Coraz częściej spotykamy system wykrywania samochodów w martwym polu lusterka. Ostrzega on kierowcę np. wibracją, efektami świetlnymi czy dźwiękowymi. System działa w oparciu o czujniki ultradźwiękowe, które są zamontowane z boku na zderzaku przednim i tylnym.

Zasięg takiego systemu to 3 metry w bok i ukośnie do tyłu.

ESP (Electronic Stability Program)

Za stabilność auta podczas jazdy odpowiada ESP. Tak jak poprzednie systemy przybiera on różne nazwy w zależności od producenta. Ingeruje w obroty każdego z kół poprzez przyhamowanie odpowiedniego/-nich oraz zmniejszenie obrotów silnika.

Utrzymuje samochód na właściwym torze jazdy, minimalizując ryzyko wpadnięcia w poślizg.

System kontrolujący stan zmęczenia kierowcy

W nowszych modelach samochodów znaleźć można system kontrolujący stan zmęczenia. Jego działanie opiera się na pracy wielu czujników, takich jak: śledzenie ruchu głowy, mruganie oczu, stabilność toru jazdy oraz ruch kierownicą wykonywany przez kierowcę.

W przypadku wykrycia zmęczenia, system wysyła sygnał informujący o potrzebie zatrzymania i odpoczynku.

TSR(Traffic Sign Recognition)

Zapominalskim pomoże system czytający znaki drogowe TSR. Odczytuje on znaki drogowe i wyświetla je oraz ostrzega dźwiękowo, np. przed przekroczeniem prędkości.

Jest jeszcze jeden czynnik, ten najważniejszy – kierowca, jego zdolność do rozpoznawania niebezpiecznych sytuacji na drodze i reakcji na nie. Dlatego każdy powinien nad sobą pracować i poprawiać swoje umiejętności.

Pasy bezpieczeństwa

Pasy bezpieczeństwa mogą wydawać się niezbyt skomplikowane i powszechne w codziennym użytkowaniu pojazdu jak na dzisiejsze standardy, ale to stereotyp w rozumowaniu bezpieczeństwa, ponieważ producenci stale poprawiają wyposażenie samochodów, w celu zapewnienia niemal doskonałej ochrony pasażerom.

Pirotechniczne napinacze pasów bezpieczeństwa zostają uruchomione podczas nieuchronnego zderzenia, z wykorzystaniem zaawansowanych czujników w pojeździe.

Ford wprowadził ostatnio nadmuchiwane pasy bezpieczeństwa na tylnych siedzeniach, które podczas zderzenia działają jak mini poduszka powietrzna, w celu zmniejszenia ich siły jednostkowej na organizm, wykluczając stłuczenia i zasinienie. Szczególna uwagę producent poświęcił małym dzieciom podczas kolizji. Honda z kolei wprowadziła w niektórych modelach motocykli poduszki powietrzne, a specjalne kołnierze pod kask mają chronić dodatkowo kręgosłup szyjny motocyklisty.

Poduszki powietrzne

Samochodowa poduszka powietrzna - oficjalnie znana jako dodatkowe urządzenie przytrzymujące (SRS), ponieważ uzupełnia pasy bezpieczeństwa w celu ochrony pasażerów podczas kolizji - to kolejny pasywny system bezpieczeństwa. Aczkolwiek wykorzystuje się w tym elemencie sporo elektroniki, co powinno kwalifikować air bag do elementów aktywnych.Kiedy po raz pierwszy wprowadzono ją do powszechnego użytku (Volvo w latach 1980) poduszki powietrzne zostały zainstalowane tylko dla kierowcy, w kolejnym etapie również przeniesione zostały do przodu, po stronie pasażera (dziś można ją wyłączyć). Poduszki powietrzne we wczesnym etapie produkcyjnym otrzymały złą reputację, gdyż powodowały dodatkowe urazy powypadkowe zwłaszcza u dzieci i kobiet w ciąży. Obecnie montowane przednie poduszki powietrzne posiadają czujniki określające rozmiar i wagę pasażera, a także ich odległości od poduszki powietrznej, aby zmniejszyć ryzyko kontuzji.

Nowoczesne dwustopniowe poduszki powietrzne “inteligentne” zostały dopuszczone w roku 2005, po napełnieniu dwóch komór tworzą zagłębienie w środku poduszki powietrznej, które skutecznie chroni wrażliwe części twarzy, takie jak nos i usta. Siła uderzenia poduszki rozkłada się na wielu mniej wrażliwych punktach kontaktu na głowie i ramionach.

Rozwiązanie takie wprowadził do swoich pojazdów miedzy innymi Lexus.

Poduszka powietrzna boczna - boczne kurtyny powietrzne

Poduszki powietrzne okazały się tak skuteczne, że szybko producenci samochodów zamontowali je do innych części pojazdu, starając się chronić wszystkich pasażerów, a zwłaszcza pasażerów siedzących z tyłu. Boczne poduszki powietrzne umieszczone są najczęściej w zewnętrznej krawędzi fotela lub w okładzinie drzwi. Jej zadaniem jest amortyzacja ciała pasażera w wypadku podczas zderzenia bocznego.

Pierwsze montowane boczne poduszki powietrzne były instalowane w drzwiach pojazdu dla ochrony tułowia. Większe, boczne kurtynowe poduszki powietrzne, które wypadają znad okien łagodzą skutki uderzenia i zmniejszają obrażenia głowy pasażerów przednich i tylnych foteli.

Opcjonalnie w niektórych samochodach (Toyota, Lexus, Volkswagen, Audi czy Hyundai) istnieje możliwość montażu poduszki powietrzne chroniącej kolana. 

Strefy zgniotu

Jeśli siła zderzenia może być zmniejszona przed dotarciem do kabiny pojazdu, a elementy konstrukcyjne pochłaniając energię uderzenia programowane w procesie przedprodukcyjnym to takie miejsca nazywamy “strefami zgniotu” lub “klatką przeżycia” dla kierowcy.

Specjalne sekcje pojazdu, które zwykle znajdują się na zewnątrz, mogą być również zintegrowane z poszyciem boku oraz konstrukcja tylnych elementów. Gównie po to, by absorbować wstrząsy i energię kinetyczną podczas wypadku. Mazda CX-5 zdobył maksymalną liczbę punktów w teście Euro NCAP i jest pierwszym modelem z nadwoziem zbudowanym według innowacyjnej technologii Skyactiv. Aczkolwiek nadal najwięcej modeli tzw. pięciogwiazdkowych posiada Renault.

System zapobiegający blokowaniu kół

Przed wprowadzeniem do eksploatacji systemów zapobiegających blokowaniu kół (ABS), główną przyczyną wypadków samochodowych były zblokowane koła, które wpadały w poślizg tracąc przyczepność z nawierzchnią, jednocześnie wydłużając drogę hamowania. Utrata przyczepności występowała szczególnie na śliskiej nawierzchni lub gdy kierowca wcisnął maksymalnie pedał hamulca w ekstremalnej sytuacji (np. panika).

System ABS automatycznie reguluje ciśnienie płynu hamulcowego w każdym kole, aby zapobiec zablokowaniu się kół, rozwiązanie to pozwala kierowcy na lepszą kontrolę nad pojazdem i daje komfort na śliskiej nawierzchni. System ABS od 1 lipca 2006 r. jest obowiązkowo montowany w nowych pojazdach.

Elektroniczna kontrola stabilności

Utrata kontroli nad samochodem w sytuacji poślizgu, uślizgu, niespodziewane sytuacje na drogach (zwierzęta, brak panowania nad pojazdem) jest również częstą przyczyną wypadków. Dlatego elektroniczna kontrola stabilności (ESC), sprzedawana pod różnymi markami przez producentów samochodów jak np. VSC, STC, stała się niemal wszechobecną funkcją w ciągu ostatniej dekady. Począwszy od roku 2012 wszystkie nowe samochody osobowe i dostawcze na terenie UE i USA muszą posiadać system ESC.

System ESC to układ elektroniczny stabilizujący tor jazdy samochodu podczas pokonywania zakrętu przejmujący kontrolę nad połączonymi układami ABS i ASR.

System ten uaktywnia się samoczynnie, przyhamowując jedno lub kilka kół, z chwilą, gdy odpowiedni czujnik wykryje tendencję do uślizgu samochodu.

Bluetooth - wolne ręce

Bluetooth umożliwia połączenie telefonu komórkowego z systemem głośnomówiącym samochodu pozwalając na połączenia telekomunikacyjne tak by kierowca mógł nawiązać i odbierać połączenia bez odrywania rąk od kierownicy. Odbywa się to za pomocą przycisków na kierownicy lub deski rozdzielczej, wielu producentów oferuje sterowanie poprzez komendy głosowe. Na początku wprowadzania sytemu Bluetooth montowany był w samochodach z tzw. najwyższej półki, obecnie stał się powszechny i znaleźć go można nawet w samochodach klasy mini. Wiele państw wprowadziło przepisy prawa, które jedynie pozwalają kierowcy korzystać z telefonu bez użycia rąk.

Potrzebujemy Bluetooth w swoim następnym samochodzie z dwóch powodów: aby bezpiecznie prowadzić rozmowę telefoniczną za kierownicą, aby uniknąć mandatu i punktów karnych.

Standardy zderzeniowe – dachowanie już od 09.2012r. w USA

Po analizie wypadków ustalono, że znaczna ilość obrażeń i zgonów było wynikiem załamania się dachu w pojazdach podczas wypadku z elementem tzw. dachowania. National Highway Traffic Safety Administration w USA zaostrzyło standardy wytrzymałości dachu. Nowe standardy zaczną być stopniowo wprowadzane dla wszystkich pojazdów sprzedawanych w USA od września 2012 roku. Nowe przepisy wymagają, aby dach wytrzymał druzgocącą siłę równą, co najmniej trzykrotną wagę pojazdu gotowego do jazdy.

Ciekawe, kiedy UE i Euro NCAP wprowadzi podobne przepisy?

Lusterka – na zewnątrz kamery

Martwe strefy oraz ograniczenie widoczności podczas jazdy są źródłem wielu niebezpiecznych oraz śmiertelnych wypadków. Zjawisko to również występuje podczas cofania, podczas którego ofiarami często są małe dzieci. Problem ten został zauważony i poruszony przy popularnych minivanach i SUVach, które mają ograniczoną widoczność z tyłu. Rozwiązanie: lusterka i kamery, które pozwalają kierowcy zobaczyć co jest za pojazdem podczas cofania i wyświetlacz na desce rozdzielczej.

W niektórych luksusowych samochodach (Toyota Land Cruiser, Lexus RX), dodatkowe kamery pozwalają kierowcy dojrzeć tzw. martwe pole, nawet o 360 stopni wokół pojazdu.

Ślepe miejsca ostrzeżenie o kolizji

Martwe strefy mogą być także przyczyną poważnych wypadków, gdy kierowca zmienia pas ruchu nie widząc wjeżdżającego pojazdu z boku. Korzystanie z kamer i czujników, powinno ostrzec kierowcę wizualnie i dźwiękowo o zbliżającym się pojeździe w tzw. martwej strefie pojazdu. Podobna technologia jest używana do identyfikacji (i ostrzeżenia), gdy kierowca zbliża się do pojazdu jadącego z przodu z nadmierną prędkością (Volvo, Audi, Mercedes-Benz).

Niektóre systemy będą również przygotować samochód do kolizji dociągając pasy bezpieczeństwa, zamykając okna i uzbroić umieszczenie poduszki w stanie gotowości, podczas gdy inny system będzie automatycznie hamować, aby uniknąć lub zmniejszyć obrażenia podczas zderzenia czołowego (Lexus LS 600h/ Lexus GS, Volvo, Audi czy Saab).

ADAS: kolejna ewolucja pojazdu bezpiecznego

To system bezpieczeństwa czynnego, w którym przejęcie kontroli nad samochodem, w celu uniknięcia lub ograniczenia szkód, są znane pod wspólną nazwą zaawansowanych systemów wspomagania kierowcy (ADAS).

Dla przykładu Nissan lub lepiej urodzony Infiniti, Honda Accord lub Acura czy Lexus LS 600h już od kilku lat są wyposażone w systemy zapobiegające zmianie pasa ruchu. Inne systemy, jak wykrywanie pieszych w Volvo lub adaptacyjne sterowanie np. Audi Cruise z funkcją Stop & Go, są coraz bardziej powszechne.

Te nowoczesne urządzenia, wraz z pasywnymi systemami, zapewnią w niedalekiej przyszłości niemal doskonałą ścieżkę bezpieczeństwa dla wszystkich.

Tempomat aktywny z funkcją hamowania

Ostatnio mieliśmy okazję testować najnowszego Land Cruisera 3.0V6 D-4D wyposażonego niemal we wszystko, co jest dostępne w najnowszych rozwiązaniach bezpieczeństwa. Ale powiemy jedynie o bardzo przydatnej funkcji, jaką jest tempomat z funkcją hamowania. Załączenie powoduje jazdę Land Cruisera z żądaną prędkością np. po autostradzie czy amerykańskich high wayach.

Co 5 km/h można zwiększać lub zmniejszać prędkość.

Bezpieczeństwo w poszczególnych markach aut - Audi , Mercedes Benz 

Zrzut ekranu 2023-01-24 o 093723png

Na początek weźmy pod lupę Audi. Tu oprócz powszechnie stosowanych technologii, takich jak aktywny tempomat, asystent pasa ruchu, system parkowania przy krawędzi jezdni, system rozpoznawania znaków drogowych czy monitor martwego pola, marka oferuje między innymi asystenta skrętu. Jak to działa? Gdy chcemy skręcić w lewo, czekamy, aż pas ruchu, który chcemy „przeciąć”, będzie wolny. Czujniki monitorujące ruch nadjeżdżających pojazdów na bieżąco sprawdzają, czy nie dojdzie do kolizji. Jeśli system uzna, że auto zbliża się zbyt szybko, co może spowodować wypadek, rozpocznie się hamowanie.

Bezpieczeństwo w Mercedesie

Zrzut ekranu 2023-01-24 o 093803png

Sporo do zaproponowania ma także Mercedes-Benz, który oferuje swoim klientom dużą liczbę systemów zapobiegających kolizjom. Technologia PRE-SAFE jest zaawansowanym systemem, który w obliczu zbliżającego się niebezpieczeństwa rozpoczyna procedury, mogące w krytycznych sytuacjach uratować podróżujących. Przykładu nie trzeba daleko szukać – czujniki w tylnym zderzaku monitorują jezdnię cały czas, co może uratować życie podczas kolizji czy stłuczki. W sytuacji, gdy naszym pasem prosto na nas nadjeżdża inny pojazd, system uruchamia światła awaryjne, ostrzegające kierowców szybkim miganiem. Dodatkowo technologia PRE-SAFE uruchamia prewencyjnie mechanizm nawrotnych napinaczy pasów. System ten zamyka szyby boczne, panoramiczny dach, a fotel obok kierowcy ustawia w pozycji korzystniejszej w razie wypadku. PRE-SAFE Sound w razie nadchodzącego niebezpieczeństwa emituje też krótki sygnał szumowy, który jest swego rodzaju ostrzeżeniem. Dzięki niemu naturalny odruch mięśnia strzemiączkowego błyskawicznie przygotowuje ucho wewnętrzne na wysokie ciśnienie akustyczne. Daimler w swoich autach umieszcza naklejki z kodem QR, które mogą znacznie pomóc służbom ratowniczym – ułatwiają dotarcie do odpowiedniej instrukcji postępowania podczas akcji ratunkowej.

Spokój prowadzenia u Szwedów - Volvo 

Volvo od zawsze było uznawane za producenta tworzącego jedne z najbezpieczniejszych aut na świecie. Potwierdza to także wizja tej firmy, której misją jest zredukowanie do zera liczby ofiar i ciężko rannych podróżujących nowym Volvo. Nowe modele wyposażone są w adaptacyjny tempomat, 360-stopniową kamerę, aktywne światła drogowe czy system automatycznego parkowania. Nie zabrakło także takich technologii, jak monitorowanie martwego pola czy utrzymanie pasa ruchu. Volvo w kwestii bezpieczeństwa poszło jednak dalej.

Zrzut ekranu 2023-01-24 o 093914png

W swoich autach oferuje funkcję wykrywania pieszych, ochronę rowerzystów czy ostrzeganie przed kolizją. W krytycznych momentach uruchamia się poduszka powietrzna dla pieszego. Warto wspomnieć o systemie wsparcia z aplikacją o nazwie Volvo On Call, oferującą wsparcie kierowcy 24 godziny na dobę. W razie problemów system Volvo On Call określa pozycję auta za pomocą GPS i technologii GSM/3G. Nie trzeba też informować centrali o kolizji, ponieważ liczne czujniki wysyłają sygnał do operatora, aby ten skontaktował się z pojazdem i wysłał pomoc.

Opel sam wzywa pomoc

Zrzut ekranu 2023-01-24 o 094028png

System Opel OnStar działa na podobnej zasadzie jak Volvo On Call – automatycznie reaguje na zderzenie. W sytuacjach kryzysowych liczy się każda sekunda, dlatego kiedy nie możemy samodzielnie wezwać pomocy, obsługa OnStar reaguje błyskawicznie. System automatycznie przekazuje informacje na temat auta, jego dokładną lokalizację, kierunek jazdy czy nawet skalę uszkodzeń. Opiekun odzywa się do nas przez zestaw głośnomówiący w wybranym przez nas języku nawet wtedy, kiedy zdarzenie miało miejsce za granicą. Jeśli nie odpowiadamy na pytania zadane przez obsługę OnStar, opiekun wysyła do nas pomoc, a dzięki GPS wie dokładnie, gdzie doszło do wypadku.

Poczucie bezpieczeństwa w BMW

Zrzut ekranu 2023-01-24 o 094156png

Wsparcie, a więc i bezpieczną podróż, oferuje także BMW. W przypadku zadziałania poduszki powietrznej moduł telefoniczny automatycznie łączy się z infolinią BMW (jeśli umożliwia to lokalny zasięg telefonii). Pracownik ma za zadanie nawiązanie kontaktu z kierowcą, a także zapewnienie mu telefonicznego wsparcia. System wysyła też informacje, które będą niezbędne służbom ratowniczym. Oprócz dokładnej lokalizacji auta wysyłane są takie dane, jak liczba osób w pojeździe, ewentualne możliwe obrażenia, a także kolor oraz model auta. System działa również w sytuacji, gdy na przykład zobaczymy inny wypadek.

Ręczna aktywacja BMW ConnectedDrive pozwala na wezwanie pomocy dla innych uczestników zdarzenia. Oprócz tego systemu niektóre auta z Bawarii posiadają system sterowania gestami, jak również asystenta świateł drogowych, który rozpoznaje poprzedzające pojazdy, dzięki czemu strumień światła omija je, unikając oślepiania kierowcy. Ciekawą technologią jest także system zdalnego parkowania czy aktywny tempomat z funkcją Stop & Go, który w korkach, kiedy jedziemy maksymalnie 60 km/h, będzie mógł prowadzić auto za nas. Podtrzymuje on wtedy tor jazdy, co odciąża kierowcę, gdy trasa staje się zbyt monotonna.

Bezpieczeństwo według Volkswagena

Zrzut ekranu 2023-01-24 o 094228png

W przypadku tego producenta warto wspomnieć między innymi o aktywnym tempomacie, który działa do 210 km/h. Analizuje on dane z systemu nawigacji, można więc przewidzieć prędkość w dalszej części trasy oraz podczas zakrętów. Innowacją, o której często wspomina VW, jest technologia Emergency Assist. W krytycznych sytuacjach system przejmuje kontrolę nad autem – głównie wtedy, kiedy nie wykryje żadnej aktywności ze strony kierującego pojazdem. Auto wydaje wtedy ostrzeżenia, stara się „pobudzić” kierowcę. W przypadku, gdy nie ma żadnej reakcji, system rozpoczyna ostrzeganie innych uczestników ruchu o problemie, a następnie zjeżdża na pas do wolnej jazdy, co jest możliwe dzięki systemowi Side Assist. Dzięki temu można uniknąć wypadku, gdy np. kierowca zasłabnie podczas jazdy. W sytuacjach kryzysowych można zaobserwować zaciśnięcie się pasów, zamknięcie szyb i szyberdachu oraz odpowiednie zoptymalizowanie pozycji foteli. Tak jak w przypadku Emergency Assist, tu także inni uczestnicy ruchu zostaną poinformowani o zagrożeniu dzięki szybko migającej diodzie świateł awaryjnych. VW może pochwalić się także technologią Front Assist z funkcjami awaryjnego hamowania w mieście (City) i rozpoznawania pieszych. 

Japończycy dbają o bezpieczeństwo - Toyota / Lexus 

Zrzut ekranu 2023-01-24 o 094339png

Toyota oferuje pełny zakres systemów, które zabezpieczają podróżujących przed kolizjami. Mowa przede wszystkim o układzie wczesnego reagowania w razie ryzyka zderzenia i systemie wykrywania pieszych. Auto po wykryciu niebezpieczeństwa zaczyna emitować sygnały wizualne i dźwiękowe, a jeśli kierowca nie zareaguje, rozpocznie samoistne hamowanie awaryjne. Z kolei Lexus konkuruje z europejskim BMW, Mercedesem czy Audi nie tylko pod względem oferowanego komfortu jazdy. Japońska marka posiada niezliczone systemy bezpieczeństwa, które reagują w przypadku niebezpieczeństwa. Mamy tu system ostrzegania o opuszczeniu pasa ruchu, a także technologię, która utrzymuje pojazd na pasie ruchu. Nocą, kiedy widoczność jest wręcz znikoma, a komfort prowadzenia nieszczególnie wysoki, pomagają inteligentne światła drogowe. System adaptacyjnych świateł przesyła wiązkę światła tak, aby nie oślepiała kierowców, którzy nadjeżdżają z naprzeciwka. Jednocześnie pozostałe obszary nadal są oświetlane pełną mocą świateł drogowych. Kierującego wspiera także system monitorowania martwego pola czy aktywny tempomat. W najnowszej, flagowej limuzynie, Lexusie LS, zastosowano wiele dodatkowych technologii. Japoński producent chwali się przede wszystkim systemem Lexus Safety System+, którego zadaniem jest m.in. wykrywanie pieszych. W przypadku zauważenia pieszego na drodze auto zaczyna samoistnie hamować, po czym omija przechodnia, cały czas utrzymując pojazd na pasie ruchu, którym aktualnie podążaliśmy.

Kilka liczb, które mogą wpłynąć na naszą wyobraźnię.

Zrzut ekranu 2023-01-24 o 094458png

Sprawdź inny ciekawy materiał na temat - czym kierować się podczas wyboru aut rodzinnego - czytaj artykuł